maanantai 21. huhtikuuta 2014

Akitun 12 päivää ja yötä

1. - 3. päivät: Katumusaika
Babylonin kaupungin mahtavan Ésagila-temppelin* papit ja kansa lausuivat näiden päivien aikana murheellisia katumuksen rukouksia pyytäen Mardukilta armoa ja hänen pyhän kaupunkinsa ja sen asukkaiden suojelua. Tuntematon tulevaisuus pelotti ja jumalalta etsittiin apua ja turvaa. Rukousta kutsuttiin nimellä Ésagilan salaisuus.


4. päivä ja yö: Enuma elish luetaan
Babylonian maallisen kuninkaan tuli juhlallisesti alistua Mardukin valtaan. Tämä prosessi alkoi neljännen katumuspäivän iltana, kun Enuma elish eepos resitoitiin kansan kuullen.


5. päivä: kuningas alistuu Mardukin valtaan, Marduk vangitaan
Ylipappi on  Ésagila-temppelin pääalttarilla Mardukin edustajana.
Kuningas saapuu temppeliin juhlallisesti papiston saattamana.
Ylipappi astuu sitten kuninkaan luo ja riisuu häneltä vallan symbolit, valtikan, jalokivet ja kruunun. Ylipappi läimäyttää reippaasti kuningasta kasvoihin.
Alistuva kuningas polvistuu alttarille ja lausuu Mardukille negatiivisen synnintunnustuksen "En ole tehnyt syntiä, oi kaikkeuden Herra, enkä ole mitenkään laiminlyönyt mahtiasi..."  
Mardukia edustava ylipappi lausuu "Älä pelkää, mitä Marduk sanoo, sillä hän kuulee rukouksesi, laajentaa valtasi ja suurentaa hallintasi mahtia."
Tämän vuoropuhelun jälkeen kuningas nousee jaloilleen ja ylipappi pukee hänet uudelleen vallan symboleihin asettaen kruunun hänen päähänsä. Hän lyö kuningasta uudelleen lujasti kasvoille toivoen, että tämän silmiin tulisivat kyyneleet osoittamaan alistumista Mardukille ja tämän vallan kunnioittamista.
Uudelleen kruunaus teki akitu-juhlasta sekä luonnon uudistumisen että myös poliitttisesti valtion uudistumisen juhlan.
Näiden temppelissä tapahtuneiden vakavien tapahtumien jälkeen Marduk asettuu olemaan Entemaki zigguratin* luona olevaan Ésagila, jossa pahat jumaluudet yllättävät hänet ja ottavat vangikseen. Marduk odottaa poikaansa Nabua vapauttajaksi.


6. päivä: Mardukin poika Nabu saapuu
Suuri kulkue, valtavat kansanjoukot!
Nabu jumala saapuu laivassaan, ja häntä seuraavat erityisesti juhlaa varten tehdyissä laivoissaan Sumerin pyhien kaupunkien, Nippurin, Urukin, Kishin ja Eridun hyvät jumalat. Kuningas on tässä jumalten saatossa kohti Ésagilaa ja juhlakulkuetta seuraava kansanpaljous huutaa  Täällä on hän,, joka tulee kaukaa vapauttamaan vangitun isämme!


7. päivä: Nabu vapauttaa Mardukin
Pahat jumalat ovat teljenneet Mardukin sisään suurella portilla, jonka takana käydään ankaraa taistelua. Nabu saapuu ja taistelu portin ulkopuolella käynnistyy. Nabu murtaa portin ja vapauttaa sisälle vangitun isänsä.


8. päivä: Mardukille jumalten kaikki valta
Vapautetun Mardukin patsas viedään "Kohtalon saliin" (Ubshu-Ukkina), jonne tuodaan kaikki taisteluun osallistuneiden hyvien jumalten patsaat. Jokainen heistä alistuu Mardukille ja niiden voima ja valta annetaan hänelle, josta tulee näin jumalten ylivoimainen ykkönen, jumalten suurkuningas.


9. päivä: Juhlakulkue Akitun taloon
Akitun talo sijaitsi noin 200 metriä kaupungin muurien ulkopuolella kauniissa puutarhassa. Temppeli on omistettu Mardukin alussa Tiamatista saavuttamalle voitolle ja kasvit kertoivat jumaluudesta, joka on elämän antaja. Kaupungin väki osallistui suurin joukoin voittosaattueeseen viemään Mardukin patsasta juhlapaikalle..


10. päivä ja yö: Mardukin pitoateria ja hääyö  
Jumalten patsaat on asetettu Akitun talossa pöydän ympärille kuten ihmisten ateriajuhlissa, ja ruoka ja juoma maittavat taivaan ja alemman maailman (netherworld) jumaluuksille. Mardukin pitoateria on runsas!

Mardukin kuva kannetaan pitojen päätyttyä illalla takaisin kaupunkiin ja viettää siellä hääyön Ishtarin kanssa. Taivas ja maa yhtyvät näin. Mardukin personifioijana Babylonian kuningas menee avioon Ésagilan ylipapittaren kanssa ja pariskunta istuu kansan nähden valtaistuimellaan kevään tulonkin juhlistajana. Voimme olettaa, että Babylonian kaupungissa on melkoinen meininki tämän päivän ja yön aikana myös tavallisen kansan parissa.


11. päivä: Jumalten neuvonpito ja Mardukin paluu kotiin
Mardukin ja jumalten patsaat kannetaan uudelleen Kohtalon saliin, missä pidetään neuvoa Mardukia palvovien ihmisten kohtalosta. Jumalten liitto Babylonin kaupungin ja sen asukkaiden kanssa uudistetaan. Kaiken tämän jälkeen Marduk menee ylempään taloon (zigguratin huipulla olevaan taivaan temppeliin?)


12. päivä: Juhlan viimeinen päivä
Jumalten patsaat kannetaan takaisin niille kuuluville paikoille Ésagila temppelissä. Babylonian kaupungin elämä palaa juhlien jälkeen normaaliin rytmiinsä.


____________
tekstin lähde wikipedian artikkeli akitu juihlasta

Aiheesta on julkaistu melko tuore monografi

Julye Bidmead. The Akitu Festival: Religious Continuity and Royal Legitimation in Mesopotamia. Piscataway, NJ: Gorgias Press (2004)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti