maanantai 5. toukokuuta 2014

Sanan voima: Jesaja 55:10-11 ja Kohtalon Taulut

Trito-Jesaja sisältää kuuluisaksi tulleen ja hyvin kauniin kohdan Jumalan sanasta
Niin kuin sade ja lumi tulevat taivaasta
eivätkä sinne palaa
vaan kastelevat maan,
joka hedelmöityy ja versoo
ja antaa kylväjälle siemenen ja nälkäiselle leivän,
niin käy myös sanan, joka minun suustani lähtee: se ei tyhjänä palaa vaan täyttää tehtävän, jonka minä sille annan, ja saa menestymään kaiken, mitä varten sen lähetän.
Jesaja 55:10-11

Enuma elish eepoksessa on lyhyitä kohtia sisältäen samantapaista ajatusta, joka korostaa jumaluuden lausumien sanojen pysyvyyttä ja vaikutusta.

Jumalten neuvostossa ainoastaan yksi jumalista on nostettu muiden yläpuolelle arvossaan ja hän kantaa rintalevyinä Kohtalon Tauluja, Näiden saamisen seurauksena tämän jumaluuden "huulten sanoja ei muuteta". Mitä hän puhuu, tapahtuu, eivätkä sanansa jää ilman vaikutusta.

Näitä ei tietenkään voi verrata suoraan toisiinsa, sisällölliset erot ovat syvälliset ja merkittävät. Enuma elish eepos on huomattavasti vanhempi kuin Jesajan kirjan teksti ja kuuluu toiseen kulttuuriin ja uskontoon. Mutta painopisteen asettaminen kohtalokkaan auktoriteetin saaneen jumaluuden vaikuttaviin sanoihin on merkillepantavaa.

Nykyisen käsityksen mukaan Trito-Jesaja eli Jesajan kirjan 10 viimeistä lukua 56-66 on kirjoitettu pian Babylonian pakkosiirtolaisuudesta paluun jälkeen. Mesopotamiassa heprealaiset kohtasivat Mardukin palvonnan kaikessa loistossaan ja Enuma elish eepos luettiin akitu juhlassa joka vuosi. Suurjumalan mahdin eräs piirre oli Kohtalon Taulujen kantaminen ja sen mukana tuleva sanojen muuttumattomuus ja vaikutus.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti